Employer Branding

vakkenvuler als merkambassadeurDe merkbetekenis van een werkgever ontstaat in zijn merkrelaties. Reputatie wordt steeds minder bepaald door wat een merk over zichzelf vertelt, maar vooral door wat anderen (ervaringsdeskundigen) over jou vertellen, steeds vaker op basis van het werkelijke gedrag van het merk. Reputatie management is relatiemanagement. En de merkrelatie, of het ontbreken daarvan, met medewerkers krijgt daarmee steeds meer impact.

4R employer brandingIn mijn visie ligt de kern van Employer Branding dan ook niet in externe werving of het via campagnes beïnvloeden van je merkimago in de Arbeidsmarkt. Employer Branding begint bij je eigen medewerkers. De ervaring die een werkgever zijn medewerkers biedt, de relatie die het merk aangaat met de medewerkers, waardoor employee engagement een kans krijgt en van daaruit de andere elementen van Employer Branding versterkt kunnen worden. De scope van Employer Branding bestaat daarmee uit 4 R-en die met elkaar samenhangen; Recruitement, Retentie, Reputatie en Relatie.

Waarbij relatie en reputatie nauw met elkaar verbonden zijn en gedreven worden door de merkrelaties die een werkgever aangaat met zijn medewerkers en potentiële medewerkers. De Recruitement- en Retentie- kracht van een merk wordt aanzienlijk vergroot door sterke merkrelaties en een goede merkreputatie. Een benaderingswijze die ik bij Albert Heijn in de praktijk breng en niet zonder resultaten.