Marketing en Communicatie

Van marketing P’s naar de R’s van marketing

dood-paardHet is tijd om de laatste P aan de marketing P’s toe te voegen. De P van het dode Paard. We moeten stoppen met aan klanten en medewerkers te trekken, we moeten hun interne drive gaan gebruiken.

De marketing P’s stammen uit de vorige eeuw en gaan uit van de maakbare wereld waar merken de regie en controle hebben. Waarin merken zelf bepalen wat het merk inhoudt, hoe het merk communiceert en wat mensen over het merk mogen weten. Maar zoals we dagelijks merken is dat in een verbonden en vervlochten samenleving niet meer houdbaar. Gedrag wordt transparanter en merkervaringen van anderen worden steeds toegankelijker. Waardoor de P’s hooguit een vertrekpunt zijn om in business te geraken, maar er daarbij van merken, zowel in de consumenten als in de arbeidsmarkten, meer verwacht wordt.

relationship-value-propositionNaast de transacties zullen merken zich ook op het Relationele vlak moeten ontwikkelen. Moeten gaan bewijzen op Relevantie, Responsief zijn en daarmee Resultaat halen en hun Reputatie ontwikkelen.

Het is aan merken om in hun marketing en in hun communicatie de relatie als uitgangspunt te nemen, en daarmee boven de korte termijn transactie focus uitstijgen naar een langere termijn meerwaarde voor klanten en medewerkers.

“Relationships energize people to drive profit.”

De essentie is dat mensen het merk maken. Zowel klanten als medewerkers maken het merk in hun relaties. Merken bouwen wordt daarmee relatiemanagement ofwel merk-relatiemanagement. Laten we daarom vandaag nog afscheid nemen van de marketing P’s als focus, en de volgende marketing letter introduceren: de R. De marketing R’s: Relevantie – Responsiviteit – Reputatie – Retentie – Relatie – Resultaat.