Recensies

De Merkmotor:

…”Een modern boek en een uitstekende cross-over tussen HR-Marketing- en communicatie management”…. “een boek met een prettige praktische kant …” (Tijdschrift voor Marketing)

Review merkmotor T v MarketingTijdschrift voor Marketing door: Nick van Loendersloot

Het is nog niet zo lang geleden dat het maar niet wilde boteren tussen mensen van de verkoop en personeelszaken. Van recentere datum zijn de verhalen over de dienstverlening die omwille van de aandeelhouderswaarde hun klanten en hun personeel vermaalden in de molens van KPI’s en spreadsheetmanagement. Waarbij het begrip service marketing beperkt bleef tot de website, de woordvoerder en fraaie commercials met een hoge production value, die de voeling met de werkelijkheid van de markt volledig kwijt waren.

Dat het ook anders en vooral beter kan, beschrijft René Herremans in zijn boek ‘De Merkmotor’. Het mooie is dat hij ook aangeeft hoe. In zes heldere hoofdstukken …..

Management & Literatuur: door Paul Groothengel

Merken zijn aan erosie onderhevig

Youp van ’t Hek had met zijn T-Mobile actie bijna een tweede Buckler te pakken. Politicus Diederik Samsom sommeerde via Twitter om over te stappen op een andere energieleverancier nadat de NUON-top zichzelf verrijkte. Merken eroderen. Het boek De Merkmotor van René Herremans kon op geen beter moment verschijnen. Merken hebben het zwaar. Een pleidooi voor omschakeling van fossiele naar nieuwe brandstof, en wel de dialoog!

review merkmotor

Door Ineke van der Ouderaa; medeoprichter positioneringsgroep

De grote verdienste van het boek De Merkmotor is het genereren van bewustwording. Herremans wil de lezer bewustmaken van het feit dat er de afgelopen tijd bij medewerkers en klanten een bewustwordingsproces heeft plaatsgevonden. En hij reikt gedachtegoed aan om hierop een antwoord op te kunnen geven.

Klanten hebben, volgens de schrijver, steeds meer in de gaten dat bedrijven en organisaties eigenlijk vooral interesse in zichzelf hebben. De mens van vandaag heeft scherpe antennes ontwikkeld om integriteit en authenticiteit te kunnen wegen en daaraan een waardeoordeel te kunnen verbinden. Dit leidt, of het nu om politici, overheden, instituten, organisaties of bedrijven gaat, veelal tot afname van vertrouwen en soms zelfs tot wantrouwen. Polariseren, problematiseren en populariseren geeft een gevoel van onbehagen, verdeelt mensen en voedt het idee dat er van alles mis is.